Den fråga som jag oftast får är hur jag får till de invecklade mönster som finns på mina hästar. Man förstår i stort sett hur det går till att forma en figur i lera, men det där med mönster är lite svårare. Många tror att jag köper färdiga mönster i något material och klistrar dit, ungefär som decoupage men det stämmer som sagt inte. Jag gör nämligen mönstren själv. I samma lera som jag formar hästen i. Och det enklaste sättet att förklara hur det går till är att visa. Men eftersom inte alla kan vara hemma hos mig och titta på så ska jag försöka förklara här.
Först och främst vill jag understryka att varje mönster som jag skapar är helt unikt, själva tekniken och de olika momenten är alltså olika för olika mönster. Det som du ska få följa här är hur jag skapar ett fjärilsmönster. Du kan inte se det på någon häst än, för den hästen som ska ha mönstret har jag inte skulpterat fram grundformen till än.
Fjärilsmönster i polymer clay
Leran som jag använder heter Fimo Soft och den kommer i små paket om 56 gram. Den finns i många olika färger men för det mesta blandar jag olika färger för att få fram egna nyanser eller så gör jag toningar, så kallade skinner blends, mellan olika färger. Det innebär att jag väljer ut vilka färger som jag vill ska ingå i toningen, lägger ut färgerna i ett ganska tjockt lager (ca 3 mm) bredvid varandra och därefter använder jag en pastamaskin för att upprepade gånger vika ihop plattan, ”mangla” den, vika ihop igen, mangla och så vidare. Detta upprepar jag gång på gång på gång tills jag har en platta som tonar utan gränser från den ena färgen till den andra. Därefter ställer jag in pastamaskinen på det tunnaste läget (en tredjedels mm tunn) och gör en mycket tunn och lång remsa av leran (som tonar från den ena färgen till den andra). När jag rullar ihop denna remsa kan jag välja att börja rulla med den ljusare färgen så att den hamnar i mitten och den mörkare längst ut eller tvärtom; jag börjar med den mörkare färgen och den ljusare hamnar längst ut.
Till höger ser du ett par skinner blends som är ihoprullade till rullar. Titta noga så ser du att en är ljusare i mitten och en är mörkare i mitten. Dessutom har jag gjort ett par rullar med vitt i mitten omgärdat av olika tjocklekar av svart. De sistnämnda ligger över kaveln av plexiglas som jag använder när jag kavlar ut lera för hand.
Jag gör sedan skivor av dessa rullar som jag plattar ut och nyper till i ena änden. Dessa lägger jag intill varandra och längst ut lägger jag bitar av de svart/vita rullarna. Nu ser du förhoppningsvis att det liknar fjärilsvingar. Kan du ”se” de utplattade röda rullarna och hur jag lagt dem bredvid varandra? Kan du ”se” de vit/svarta rullarna som jag lagt längt ut?
Jag gjorde också skinner blends som tonar från ljust till mörkare grönt och rullar ihop till en rulle. Denna rulle skär jag i bitar på längden och passar in runt min fjäril. Om du tittar på måtten på linjalen som är med på bilderna kommer du att kunna följa hur fjärilsmönstret blir allt mindre efterhand som jag utvecklar mönstret och reducerar det.
Nu tar jag den fjärilshalva jag har framför mig och formar den försiktigt så att den blir fyrkantig. Sedan börjar jag reducera den. Det innebär att jag försiktigt klämmer ihop den så att den blir mindre och längre. När den blivit cirka fem centimeter lång/hög delar jag biten på mitten och pusslar ihop de två halvorna. Voila! en fjäril!
Därefter är det ”bara” att fortsätta att reducera den här fjärilen tills den blir så liten att jag kan använda tunna skivor (ca 0,5 mm) av den på en Mosebacke häst. Då är den cirka 1×1 cm och 20 cm lång.
Lämna ett svar