Idag fick jag frågan hur jag gör när jag skapar mönstren, om jag ritar skisser eller om det helt enkelt blir som det blir.
Svaret är att det är en kombination.
Ibland ritar jag skisser, särskilt när mönstret ska föreställa något, exempelvis en häst eller ett hästhuvud. Då är en skiss en nödvändighet för att jag ska få proportionerna rätt.
Andra gånger provar jag och leker mig fram, arbetar förutsättningslöst och gärna lite ”galet” för att testa gränserna. Det här leder ofta till nya kunskaper och aha-upplevelser, men lika ofta till att jag får bekräftelse på att vissa saker helt enkelt inte fungerar.
Det händer också att jag letar upp inspiration på internet. Här är Pinterest en guldgruva. Jag letar upp något som jag tycker ser spännande ut och försöker räkna ut hur man har gjort för att få fram just det där uttrycket. Det är nämligen det som är en av tjusningarna med att göra mönster i polymer clay. Det är nämligen inte bara att göra, det handlar ofta om ganska invecklade tekniker, och man måste verkligen förstå i grunden hur mönstret är uppbyggt för att kunna skapa det. Jag har själv lagt år på att lära mig dessa tekniker, och jag är långt ifrån fullärd. Det finns så gott som oändligt med möjligheter.
Själva färgerna är ett kapitel för sig. I och för sig har jag ju jobbat med konstnärliga uttryck i hela mitt liv, så jag ”kan” färger och färglära, men det finns lite extra utmaningar när man gör mönster på det här sättet. Jag har för det mesta klart för mig vilken färgskala jag vill arbeta i, men utmaningen ligger i att kunna förutse hur färger och intryck av mönster förändras när mönsterstaven reduceras. Det är alltså en sak att se mönstren i ganska stort format jämfört med när de har reducerats till kanske en femte- eller tiondel av sin ursprungliga storlek. Det handlar om att hitta färger som fungerar bra ihop, som ger det uttryck som jag vill men samtidigt måste man arbeta med ganska skarpa kontraster för att det hela inte bara ska flyta ihop till något som ser ut som en murrig gröt. Jag måste alltså vänja mig vid att det som blir de bästa mönstren ofta ser helt ”galet” ut när jag börjar bygga i storformat.
Och det är därför det är så otroligt spännande när man första gången skär itu mönsterstaven efter reduceringen. Hur ser det ut, vad är det som finns därinne?
Lämna ett svar