Du som följer Mosebacke Horse Sculptures på Instagram eller Facebook har redan sett det – men här kommer berättelsen om hästhuvudet i betong.
När jag skapar mina hästar ”drömmer” jag om dem en lång tid i förväg. Det innebär att jag då och då tänker på hur de ska se ut, vilka färger som passar ihop och hur de ska förhålla sig till varandra, jag provar olika tekniker och mycket mer. Kort sagt, innan jag börjar själva skapandet med mina händer har jag redan skapat skulpturen eller föremålet många hundra gånger om i mina tankar och ofta under mycket lång tid. Det här hästhuvudet har jag nog ”drömt” om i något år, men det är först under den senaste månaderna som ”drömmarna” blivit mer specifika och nyligen blev det äntligen skapande av!
Jag började med en skiss på ett papper där jag ritat ut den ungefärliga konturen av ett hästhuvud. Detta för att få rätt proportioner på det hela. Jag lade skissen under en glasplatta och sedan skynklade jag ihop aluminiumfolie till en ungefärlig form. Anledningen till just aluminiumfolie och glas är att dessa tål ugnsvärme. Jag tänker nämligen göra slutfinishen i polymerlera, för att kunna få till riktigt fina små detaljer. Varför jag inte använder polymerlera rakt igenom? Två orsaker: Dels kostar leran en hel del och då är det mer ekonomiskt att bara använda den till ytskiktet och dels kan inte leran vara med än några centimeter tjock när den härdas, är den tjockare finns stora risker för att det uppstår sprickor.
För att leran skulle ha något ganska jämnt att fästa på byggde jag sedan vidare med papier-mache, det vill säga tidningspapper och tapetklister.
När papier-machen hade torkat så var det dags för att täcka med lera. Jag använde först flytande lera som jag penslade på papperet och därefter var det dags att konditionera lera, köra ut den i tunna sjok från pastmaskinen och börja täcka pappersformen. På vissa ställen hade det blivit lite för mycket papper, men det var lätt att åtgärda. Det var bara att skära bort med en kniv och sedan fortsätta med lera. Att det blev röd lera beror helt enkelt på att jag hade rätt mycket sådan lera hemma.
Sedan var det dags för det roliga, men mycket tidödande pillandet med att forma alla de små detaljerna i hästens ansikte. Ögonen är mycket viktiga, för det är det första man tittar på vare sig det är en målning, en skulptur eller en levande varelse.
När allt var klart och hästens huvud blivit precis som jag ville ha det var det dags att börja med formen. Först talkade jag över huvudet och sedan började jag pensla på flytande latex i många lager. Mellan varje lager måste latexen torka, så även det här momentet tog några dagar. Dessutom byggde jag upp en gipsform ovanpå latexen att ha som stöd inför själva gjutmomentet.
Till gjutningen blandade jag finbetong enligt konstens alla regler och fyllde noggrant formen. Jag ”klappade” betongen noga för att så många luftbubblor som möjligt skulle försvinna så att ytan blir jämn och fin. Jag lade också i ståltrådar som armering och som upphängningskrokar. Hästhuvudet måste ju gå att sätta upp på väggen om man vill. Därefter ytterligare några dagars väntan innan betongen härdat så mycket att den kunde tas ur formen.
Lämna ett svar