Hur jag gör när jag skapar en häst? Ja, ibland skulle jag vilja förklara det som så att jag bara tittar på och assisterar medan hästen skapar sig själv. Samtidigt vet jag ju att det är jag som gör hästen. Jag har ägnat år – och kommer att ägna år – åt att utveckla teknik och metoder när jag långsamt och mödosamt lär mig allt mer.
1. Det börjar med en idé. Jag vet på ett ungefär vilken häst det ska bli, antingen är det en beställning på en särskild häst eller så är det en idé som jag fått och som jag vill prova. Jag vet hur stor den ska bli, ungefär vilken kroppsställning den ska ha och har en tanke kring färger och mönster.
2. Jag bygger skelettet till hästen av vanlig ståltråd. Ståltråden behövs för att jag ska kunna göra smala ben. I början arbetade jag utan ståltrådsskelett, men då måste hästarna vara mindre och ha tjockare ben. Samtidigt hände det ofta olyckor under bränningen eftersom leran mjuknar till att börja med.
3. Jag klär på skelettet med lera och formar noga till hästen och ger den dess uttryck.
4. Nu är det dags att välja färger och färgschema till mönstren. Det handlar dels om att skapa kontraster, men också om att använda färger som harmonierar med varandra.
5. Därefter väljer jag vilka typer av mönster jag ska göra. Oftast använder jag minst tre olika mönster till en Mosebacke Häst. Och de måste dessutom passa ihop med varandra.
6. Skapandet av mönstren tar lång tid eftersom man måste arbeta med stor precision. Mönstren byggs upp av otaliga små bitar lera som tillsammans (förhoppningsvis) bildar en helhet. Det är inte ovanligt att det inte blir som jag tänkt mig, att jag tycker att jag har misslyckats med ett mönster. De är det bara att knåda ihop mönstret till en klump, lägga åt sidan och börja om igen. Hur lång tid det tar att skapa ett mönster beror på hur komplicerat det är, men varje mönster tar för det mesta flera timmar.
7. Slutligen skivas mönstren i tunna, tunna skivor. Du ser några mönsterskivor på bilden här intill. Det är ett väldigt pillgöra att placera dem på den lilla hästkroppen och få dem att samspela med varandra på det sätt som jag önskar. Jag jämnar också ut mönstren mot varandra så att det inte ska bli några större glipor.
8. Efter bränningen våtslipar jag hästen och slutligen polerar jag den med tyg för att få upp den djupa glansen.
Lämna ett svar