Att vara på EuroSynergy är som att vara i en stor, glad och engagerad familj.
Torsdagen inleddes med att de olika klassvinnarna i 2014 IPCA Awards presenterades till jubel och applåder. Många av vinnarna fanns på plats och fick naturligtvis ännu hjärtligare applåder. Dock fanns inte själva statyetterna på plats – det hade blivit något problem med frakten. Dock uppmanades samtliga vinnare att ta en selfie tillsammans med statyetten och skicka in. Bilden bredvid visar ett mycket uppskattat exempel på hu det kan se ut.
Därefter var det George Dinkels (Tyskland) tur att berätta om sina Polymer clay meets high-tech-projekt. George har, som uppvuxen på den tyska landsbygden, en katolsk uppväxt och var som barn mycket fascinerad av de föremål i form av relikskrin med mera som fanns i kyrkorna. Han arbetar i reklambyråbranschen och är också en duktig fotograf.
Samt att han har humor! Hela den stora kongressalen på Hotel Dolmen skakade av skrattsalvor när han visade upp sina tekniska hjälpmedel: Bönehjälp för enarmade och vigvattenkatapulten.
På ett underbart sätt beskrev George hur han skapade (relik) skrin för vår tids reliker som surfplattor och smartphones med hjälp av lekfullhet, kombinationer av gammalt och nytt samt kluriga tekniska lösningar.
Sage Bray (USA), som är chefredaktör för The Polymer Arts pratade om ”Standing out online – building a strong, cohesive internet presence”. Jag arbetar ju som kommunikationschef i mitt vardagliga jobb och det var mycket intressant att höra att vi har så gott som samma tankar kring digitala och sociala medier. Som med all marknadsföring handlar det om att veta vad man vill, vad mottagarna vill och göra sina insatser med eftertanke och planering (till skillnad från det kreativa och konstnärliga skapande som oftast ska göras UTAN eftertanke eftersom det hindrar den kreativa processen.) Det enda som vi inte riktigt var överens om var Twitter, där Sage sade att det inte gjorde någon nytta, medan jag upplever ca 25 procent mer uppmärksamhet om jag twittrar. Naturligtvis följer jag The Polymer Arts på Twitter och extra roligt var att cirka 10 minuter efter det att seminariet slutat kom det en tweet från… The Polymer Arts!
Efter lunchen blev det en (särskilt för många andra av konferensdeltagarna) en känslosam genomgång av tidigare konferenser anordnade av IPCA. I början, på 1990-talet, hette de Ravensdale, hölls i västra USA och var mycket enklare. 2008 anordnades den första Synergy och då blev det ”riktiga” konferenser på konferensanläggningar i östra USA och nu 2014 är det den första konferensen som hålls utanför USA – naturligtvis med namnet EuroSynergy!
Spanska Ana Belchi höll ett mycket intressant seminarium om ”Creative thinking – strategies and tools” där vi som utlovat fick många olika tekniker och verktyg för att hitta kreativitet och nya lösningar. En spännande sak som vi provade på redan under seminariet var att vi ombads att blunda under fem minuter, och under den tiden skulle vi rita det som vi hade i våra tankar UTAN ATT ÖPPNA ÖGONEN! Min teckning ser du här till vänster – och jag blev precis som de andra deltagarna mycket fascinerad av hur ”bra” teckningen blev. Det här sättet att öppna fler sinnen genom att stänga av andra sinnen kan vara mycket givande i den kreativa processen.
Slutligen gick jag på en clinic med amerikanska Syndee Holt och Iris Weiss som handlade om ”Dealing with corporate clay”. Den handlade mycket om hur man samarbetar med de stora tillverkarna av konstnärsmaterial, hur man ska bli publicerad och hur man ska uppföra sig när man är med i TV. Naturligtvis fanns det flera guldkorn, men väldigt mycket var väldigt amerikanskt och inte tillämpbart för mig som svensk eftersom marknaden ser aningen annorlunda ut här.
Lämna ett svar