Polymerlerans hemligheter och möjligheter

Hästskulptur, polymerleraPolymerlera är ett fantastiskt konstnärsmaterial för att skapa olika typer av yteffekter på ett föremål. I det här blogginlägget kommer jag att förklara och visa en del av de olika tekniker som jag brukar använda till mina hästar. Och jag kan lova dig att det finns många hundra fler möjligheter!

Vad är polymerlera?

Jag brukar jämföra med andra typer av färger som vi konstnärer använder: Akvarellfärg som är väldigt lätt och tunn, akryl- och oljefärg som är mer tjockflytande och täckande. Och så har vi polymer som är så tjock att den är rena rama leran!

En av de fascinerande sakerna med polymer är att du precis som med annan färg, kan blanda fram olika nyanser. Men det som gör polymer unikt är möjligheten att skapa mängder av olika visuella effekter.

Polymer används i tunna lager

Polymerleran härdas i ugn i 130 graders värme. För att den inte ska spricka får lerskiktet inte vara alltför tjockt. På mina hästar är lagret med polymerlera max 10 mm.

Det innebär att en större skulptur alltid har en bas av någonting annat. När jag skapar kan detta vara sten, trä, ståltråd, aluminium, papier mache, glaserad keramik, betong osv. Jag använder aldrig plast som stomme inuti skulpturerna, eftersom många typer av plast inte klarar 130 grader utan att mjukna eller smälta.

Oftast lägger jag ett tunt lager med så kallad skräplera (det är färgblandad lera som blivit över från tidigare projekt) över stommen så att de kommande effektlagren av lera har något att fästa i. Med skräpleran gör jag också detaljer samt färdigställer själva formen på hästen.

Med detta arbetssätt slänger jag aldrig någon lera. Den lera som blivit över från tidigare projekt återanvänds alltid inuti de kommande projekten.

Blanda fram nyanser

För ytskiktet på mina hästskulpturer använder jag en typ av lera som heter FIMO Professional. Den är väldigt stabil, på gränsen till svårbearbetad, men det är också denna stabilitet som ligger till grund för alla dess möjligheter.

The FIMO Professional color mixing system baserar sig på fem grundfärger samt vitt och svart. Utifrån dessa kan du blanda till mängder av olika nyanser. Filmen nedan visar hur det går till.

Pastamaskinen

Ja, du läste rätt! Ett av de viktigaste verktygen när du arbetar med polymerlera är pastamaskinen. Du använder den för att konditionera leran (knåda den så att den blir mjuk och hanterlig), för att blanda olika färger med varandra och som hjälpmedel för att skapa ett stort antal olika effekter.

Skinner Blend

En teknik som jag ofta använder är Skinner Blend (hon som kom på tekniken heter Judith Skinner). Det är ett sätt att göra en toning i leran över några få – eller MASSOR – med nyanser! Dessutom går det att använda Skinner Blend inte bara till att göra tonade övertäckningar på en skulptur, Skinner Blend är ofta ett delmoment i andra tekniker, exempelvis när du skapar mönsterstavar, ”canes”.

Arbetssättet är helt enkelt att lägga några olika färger lite omlott och sedan köra upprepade gånger genom pastamaskinen tills gränserna mellan färgerna försvunnit och det blivit en toning.

Att skapa en mönsterstav – caning

När du skapar en cane så arbetar du ungefär som när du gör en sushirulle. Skillnaden är att du sedan kan reducera din cane så att det mönster som du har skapat bibehålls även när din cane blivit smalare och längre. Det gör det möjligt för dig att kombinera olika canes med varandra till en riktigt komplicerad cane – precis som min stora idol Jon Stuart Anderson gör i den här videon.

En färdig häst – Rullring

Nu kan du en hel del om hur det går till att arbeta med polymerlera. Här får du se hur det gick till när jag skapade hästen Rullring:

Har du fortfarande frågor och funderingar? Skriv dem i kommentarerna så ska jag göra mitt bästa för att svara!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *